Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU
![]() |
VIDEOSTUDIE V PEDAGOGICKÉM VÝZKUMUPetr Najvar, Veronika Najvarová, Tomáš Janík, Simona ŠebestováFormát B5, 203 stran, 190,- Kč, ISBN 978-80-7315-222-2, náklad 250 ks Odborná kniha si klade za cíl zmapovat stav pedagogického výzkumu založeného na videu, shrnout dosavadní zkušenosti a výsledky autorského týmu a naznačit perspektivy dalšího směřování v dané oblasti. První část je teoreticko-metodologická – je v ní představen vývoj výzkumu založeného na videu, jeho silné stránky i problémy a je zde popsán obecný postup realizace videostudie. Druhá část knihy je přehledová – jsou zde představeny významné videostudie typu large scale a další vybrané videostudie. Třetí část je empiricko-výzkumná – jsou v ní popsány metodologický postup a vybrané výsledky provedené videostudie výuky na 1. a 2. stupni českých základních škol. |
![]() |
INTERAKCE A KOMUNIKACE UČITELŮ TĚLESNÉ VÝCHOVYMarcela JaníkováFormát B5, 154 stran, 150,- Kč, ISBN 978-80-7315-208-6, náklad 220 ks Publikace pojednává o komunikaci a interakci ve výuce tělesné výchovy na základní škole. Kniha je členěna do dvou částí – první plní funkci teoretického uvedení do problematiky komunikace a interakce ve výuce. Druhá části prezentuje čtyři výzkumné (empirické) studie, které ústí v pokusu o vytvoření typologie učitelů tělesné výchovy podle interakčního stylu. |
![]() |
VIDEO V UČITELSKÉM VZDĚLÁVÁNÍ: TEORETICKÁ VÝCHODISKA-APLIKACE-VÝZKUMTomáš Janík, Eva Minaříková a kol.Formát B5, 199 stran, 200,- Kč, ISBN 978-80-7315-213-0, náklad 220 ks Publikace pojednává o využitelnosti a využití videa v pregraduálním a dalším učitelském vzdělávání v kontextu reflektivní praxe. Pojem využívání videa zastřešuje jak technickou stránku věci (video jako přístroj), tak způsoby práce s videem v učitelském vzdělávání (video jako nástroj učitelské profesionalizace). Těžiště výkladu spočívá v rozboru teoretických východisek sledované problematiky, od nichž se směřuje k ukázkám konkrétních aplikací a výzkumných šetření. |
![]() |
NÁSTROJE PRO MONITORING A EVALUACI KVALITY VÝUKY A KURIKULATomáš Janík, Petr Knecht, Petr Najvar a kol. (2010)Formát B5, 213 stran, 220,- Kč, ISBN 978-80-7315-209-3, náklad 220 ks V kontextu proměn současné české školy a jejího kurikula se sice pozvolna, avšak přece jen začíná věnovat pozornost otázkám kvality vzdělávání. Autoři monografie rozpracovali teoreticko-metodologická východiska pro monitoring a evaluaci kvality kurikula a výuky v kontextu školního vzdělávání v České republice a vytvořili, resp. adaptovali příslušné diagnostické nástroje. Mezi řešenými tématy jsou nonverbální prvky v učebnicích, příležitosti k učení, mezipředmětová témata či strukturace vzdělávacícho obsahu v kurikulárních dokumentech. |
ŠKOLSKÉ REFORMY A TVORBA KURIKULA TĚLESNÉ VÝCHOVY V ČESKÉ REPUBLICE, SPOLKOVÉ REPUBLICE NĚMECKO A SPOJENÝCH STÁTECH AMERICKÝCHPetr Vlček, Tomáš Janík (2010)Formát B5, 183 stran, 190,- Kč, ISBN 978-80-7315-203-1, náklad 300 ks V monografii se autoři zaměřují na porovnání reformovaného projektovaného kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. Jejich cílem je přispět k rozvoji teoretické základny vědeckých oborů pedagogiky a kinantropologie. Vedle analýzy a komparace současných kurikulárních dokumentů uvádějí také vzájemné srovnání historického vývoje tělesné výchovy, školského systému a současných školských reforem ve sledovaných zemích. |
|
![]() |
RANÁ VÝUKA CIZÍCH JAZYKŮ V ČESKÉ REPUBLICE NA KONCI 20. STOLETÍPetr Najvar (2010)Formát B5, 131 stran, 158,- Kč, ISBN 978-80-7315-200-0, náklad 300 ks Publikace analyzuje populární názory na zavádění povinné rané výuky cizích jazyků do kurikula primární školy a konfrontuje je se zjištěními empirického výzkumu. Ukazuje se, že validita některých argumentů je zcela diskutabilní, zatímco platnost jiných je v českém prostředí silně omezena. Výsledky empirického výzkumu naznačují, že efekty rané výuky angličtiny realizované na konci 20. století nenaplňují očekávání do ní vkládaná. |
![]() |
CÍLE A OBSAHY ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ A METODOLOGIE JEJICH UTVÁŘENÍTomáš Janík, Josef Maňák, Petr Knecht (2009)Formát B5, 180 stran, 188,- Kč, ISBN 978-80-7315-194-2, náklad 300 ks Cílem publikace je předložit teoreticko-empirickou analýzu procesů utváření cílů a obsahů školního vzdělávání. Směřováním k tomuto cíli je hledáním odpovědi na otázku, kudy vede cesta od oborových cílů a obsahů ke kurikulárním cílům a obsahům, od učiva k žákovským znalostem, dovednostem, kompetencím či jiným dispozicím. Výklad se opírá o teorie a výzkumné poznatky publikované v odborné literatuře a je doplněn o výsledky výzkumů realizovaných autory knihy a jejich týmem. |
![]() |
K PERSPEKTIVÁM ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍTomáš Janík, Vlastimil Švec (2009)Formát B5, 278 stran, 278,- Kč, ISBN 978-80-7315-193-5, náklad 300 ks Autoři v publikaci reagují na aktuální otázky a výzvy spojené se školou, kurikulem, výukou. Jsou zde novým pohledem nazírány kategorie jako cíle a obsah vzdělávání, kompetence a znalosti, proces vzdělávání a tvořivost. Dále jsou zde řešeny vybrané kurikulární problémy, a to jak ze širšího pohledu např. evropské dimenze ve vzdělávání, tak také z užšího hlediska – kurikulum některých vyučovacích předmětů nebo oblastí vzdělávání. Publikace je věnována prof. PhDr. Josefu Maňákovi, CSc. k jeho významnému životnímu jubileu. |
![]() |
DIDAKTICKÉ ZNALOSTI OBSAHU A JEJICH VÝZNAM PRO OBOROVÉ DIDAKTIKY, TVORBU KURIKULA A UČITELSKÉ VZDĚLÁVÁNÍTomáš Janík (2009)Formát B5, 120 stran, 118 Kč, ISBN 978-80-7315-186-7, náklad 200 ks Monografie pojednává o konceptu pedagogical content knowledge – didaktické znalosti obsahu, který byl na vědeckou scénu uveden koncem 80. let 20. století Lee S. Shulmanem. V průběhu dvou desetiletí se etabloval nejen v oborových didaktikách a kurikulárním výzkumu a vývoji, ale také v oblasti učitelského vzdělávání. Koncept didaktické znalosti obsahu je zde představen v souvislosti s hledáním odpovědi na otázku, jakými kompetencemi a znalostmi by měl být vybaven učitel. Motiv propojení oborového a zprostředkujícího, jenž stojí v pozadí tohoto konceptu, je v knize sledován formou historického exkursu. V návaznosti na to je podán přehled o výzkumech zaměřených na didaktické znalosti obsahu a o metodologických problémech, s nimiž jsou tyto výzkumy spojeny. Některé poznatky o struktuře a povaze didaktických znalostí obsahu jsou prezentovány formou případových studií, které autor v letech 2006-2008 realizoval. V závěru knihy je řešena otázka, jakou roli mohou didaktické znalosti obsahu sehrávat při tvorbě kurikula a jak lze podporovat rozvíjení těchto znalostí v učitelském vzdělávání. |
![]() |
MOŽNOSTI ROZVÍJENÍ DIDAKTICKÝCH ZNALOSTÍ OBSAHU U BUDOUCÍCH UČITELŮTomáš Janík a kol. (2009)Formát B5, 150 stran, 146 Kč, ISBN 978-80-7315-176-8, náklad 200 ks Cílem monografie, která je určena především vzdělavatelům učitelů, je dokumentovat postupy rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. V monografii jsou zahrnuty studie, které rozebírají teoretická východiska modelů učitelského vzdělávání založených na kategorii didaktická znalost obsahu či podávají přehled o metodách rozvíjení didaktických znalostí obsahu u učitelů. PLNÝ TEXT PUBLIKACE |
![]() |
VÝZKUM VÝUKY: TEMATICKÉ OBLASTI, VÝZKUMNÉ PŘÍSTUPY A METODYMarcela Janíková, Kateřina Vlčková a kol. (2009)Formát B5, 180 stran, 173,- Kč, ISBN 978-80-7315-180-5, náklad 200 ks V monografii jsou představeny výzkumné přístupy a metody uplatňované ve vybraných tematických oblastech výzkumu výuky. Autoři s odkazem na zahraniční prameny vymezují výzkum výuky jako vědeckou analýzu předpokladů, procesů, struktur a výsledků institucionalizovaných procesů vyučování a učení. Podávají přehled o klíčových momentech jeho historického vývoje a představují jeho vybrané tematické oblasti: zkoumání interakce a komunikace ve výuce, kvality a efektivity výuky, výukových metod, strategií učení a žákovských prekoncepcí. PLNÝ TEXT PUBLIKACE |
![]() |
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLEJosef Maňák, Tomáš Janík, Vlastimil Švec (2008)Formát B5, 128 stran, 118,- Kč, ISBN 978-80-7315-175-1, náklad 400 ks Monografie shrnuje výsledky několikaletého zkoumání kurikulární problematiky, na němž se podílel značný počet odborníků z České republiky i ze zahraničí. V první části monografie se věnuje pozornost pojetí kurikula a jeho obsahové stránce, dále se sleduje průnik kurikula do školských dokumentů a inspirace se hledají také ve výzkumech amerických, německých a českých. Aktuální poznatky o kurikulu směrem k žákovi a učiteli se přímo orientují na podporu našeho současného reformního úsilí a mohou být podnětem ke zkvalitnění edukační praxe. Čtenáře oslovuje vizuální zpracování problematiky (schémata a tabulky), orientaci v textu usnadňuje rejstřík a bohatá odkazová literatura má podpořit vážnější zájemce k vlastnímu zkoumání. |
![]() |
UČEBNICE Z POHLEDU PEDAGOGICKÉHO VÝZKUMUPetr Knecht, Tomáš Janík a kol. (2008)Formát B5, 198 stran, 198 Kč, ISBN 978-80-7315-174-4, náklad 200 ks Cílem monografie je mapovat pole výzkumu učebnic především v kontextu kurikula a školní výuky a přispět k rozvoji teoretické, metodologické a poznatkové základny výzkumu učebnic. V první části monografie jsou zařazeny teoretické, přehledové a metodologické studie, které se týkají obecné problematiky výzkumu učebnic, psychodidaktických přístupů ke zkoumání učebnic, problematiky tvorby, hodnocení a užívání učebnic ve výuce a metodologických problémů spojených s hodnocením učebnic. Ve druhé části monografie jsou zařazeny empirické studie (výzkumná sdělení), jež přináší nové poznatky o využívání učebnic ve školní výuce, o vzdělávacích obsazích v učebnicích a o obtížnosti textu učebnic. PLNÝ TEXT PUBLIKACE |
![]() |
METODOLOGICKÉ PROBLÉMY VÝZKUMU DIDAKTICKÝCH ZNALOSTÍ OBSAHUTomáš Janík a kol. (2008)Formát B5, 146 stran, 170 Kč, ISBN 978-80-7315-165-2, náklad 200 ks Publikace mapuje metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Autoři předkládají přehled o přístupech, metodách, technikách a nástrojích výzkumu či diagnostiky didaktických znalostí obsahu uplatňovaných v různých oblastech vzdělávání. Součástí publikace nejsou pouze obecně zaměřené přehledové studie, ale i studie popisující specifickou metodologii výzkumu didaktických znalostí obsahu v různých oblastech vzdělávání – jazykové, matematické, přírodovědné, společenskovědní, umělecké a tělovýchovné. PLNÝ TEXT PUBLIKACE |
![]() |
STRATEGIE UČENÍ CIZÍMU JAZYKUKateřina Vlčková (2007)Formát B5, 218 stran, 228 Kč, ISBN 978-80-7315-155-3, náklad 200 ks k dodání pouze na CD Cílem monografie je postulovat a testovat některé základní vztahy (případně zákonitosti) týkající se strategií učení a indikátorů efektivity učení cizích jazyků a přispět tak k rozvoji teorie strategií učení cizích jazyků. Nabízí také komplexní diagnostickou techniku strategií učení cizích jazyků (inventář strategií) použitelnou ve školní praxi i pro autodiagnostiku. |
![]() |
PŘÍSPĚVKY K VÝZKUMU A TVORBĚ KURIKULATomáš Janík, Petr Knecht, Veronika Najvarová (eds). (2007)Formát B5, 160 stran, 180 Kč, ISBN 978-80-7315-153-9, náklad 200 ks Cílem příspěvků uveřejněných v tomto monografickém sborníku je na pozadí probíhající kurikulární reformy přispět k rozvoji výzkumu a tvorby kurikula a poukázat na vybrané metodologické přístupy, které se v dané oblasti rozvíjejí. Příspěvky jsou tematicky rozděleny do dvou částí. První část sborníku Učitel a kurikulum se věnuje především problematice profesní přípravy učitelů na roli tvůrců a realizátorů kurikula. Druhá část sborníku nazvaná Analýzy kurikula zahrnuje teoretické i empirické studie přinášející nové poznatky týkající se hodnocení kurikulárních dokumentů, zejména školních vzdělávacích programů a učebnic. PLNÝ TEXT PUBLIKACE |
![]() |
HODNOCENÍ UČEBNICJosef Maňák, Petr Knecht (eds). (2007)Formát B5, 142 stran, 152 Kč, ISBN 978-80-7315-148-5, náklad 200 ks Monografie si klade za cíl podnítit vědeckou diskusi týkající se evaluace (hodnocení) učebnic, zejména v souvislosti s novými přístupy a metodami. V první části publikace nazvané Teorie učebnic jsou zařazeny teoretické statě vztahující se k metodologii hodnocení učebnic. Druhá část Učebnice z pohledu vydavatelů je věnována názorům vydavatelů na hodnocení učebnic, jednak z pohledu jich samotných a jednak z pohledu subjektů předkládajících vydané učebnice k hodnocení pracovníkům Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Ve třetí části nazvané Analýza učebnic autoři prezentují výsledky hodnocení učebnic, se kterými se žáci i učitelé mohou setkat v rámci výuky na základních i středních školách. PLNÝ TEXT PUBLIKACE |
![]() |
PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE NEBO DIDAKTICKÁ ZNALOST OBSAHU?Tomáš Janík a kol. (2007)Formát B5, 124 stran, 150 Kč, ISBN 978-80-7315-139-3, náklad 200 ks Monografie mapuje příchod konceptu pedagogical content knowledge – didaktická znalost obsahu na světovou vědeckou scénu, charakterizuje jeho etablování v pedagogickém výzkumu a rozebírá (možný) přínos tohoto konceptu v současné diskusi o problematice kurikula a oborových didaktik. PLNÝ TEXT PUBLIKACE |
![]() |
VIDEOSTUDIE: VÝZKUM VÝUKY ZALOŽENÝ NA ANALÝZE VIDEOZÁZNAMUTomáš Janík, Marcela Miková (2006)Formát B5, 156 stran, 170 Kč, ISBN 80-7315-127-8, náklad 200 ks, Monografie shrnuje zkušenosti autorů s realizací výzkumu výuky, při němž se využívá videozáznamu. Odpovídá na otázku, co je to videostudie, podává přehled o uskutečněných videostudiích (1995-2005), objasňuje, jak se dělá videostudie a prezentuje postup a výsledky CPV videostudie fyziky a metodologické otazníky videostudií. V závěru je pozornost věnována využívání videozáznamu výuky v učitelském vzdělávání. |
![]() |
UČEBNICE POD LUPOUJosef Maňák, Dušan Klapko (eds). (2006)Formát B5, 123 stran, 125,- Kč, ISBN 80-7315-124-3, náklad 200 ks Monografie si klade za cíl prezentovat aktuální vědecké poznatky o současných českých učebnicích pro základní a střední školy. Jednotlivé kapitoly shrnují situaci v oblasti výzkumu učebnic v České republice, seznamují se zahraničními trendy ve tdspan style= výzkumu učebnic, uvádějí nové teoretické koncepty do výzkumu učebnic (např. teorie konceptuální změny) a přináší nové poznatky ohledně hodnocení současných učebnic napříč vyučovacími předměty. V prezentovaných empirických studiích (výzkumných sděleních) jsou uplatněny jak tradiční (hodnocení obtížnosti textu dle vzorce, měření didaktické vybavenosti, frekvenční pojmová analýza aj.), tak novější (hodnocení učebnic z pohledu žáků, zkoumání genderové korektnosti učebnic) metodologické přístupy k výzkumu učebnic. PLNÝ TEXT PUBLIKACE |
![]() |
SLOVNÍK PEDAGOGICKÉ METODOLOGIEJosef Maňák, Štefan Švec, Vlastimil Švec (eds.) (2005)Formát B5, 136 stran, 169,- Kč, ISBN 80-7315-102-2, náklad 600 ks Slovník pedagogické metodologie podává přehled a výklad nejdůležitější/h4/h4strong ch termínů, které se používají v pedagogických výzkumech. Cílem je jednak poskytnout vysvětlení metodologických pojmů, jednak nabídnout i první informaci a též inspiraci pro případné další využití. Za jednotlivými hesly je vždy uvedena základní literatura, díky níž se čtenář, pokud bude mít zájem o hlubší a podrobnější studium, v tématu pohotově zorientuje. |
![]() |
ZNALOST JAKO KLÍČOVÁ KATEGORIE UČITELSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍTomáš Janík (2005)Formát B5, 172 stran, 215 Kč, ISBN 80-7315-080-8, náklad 350 ks V monografii se zaměřuje pozornost na učitele a pedagogické znalosti, které jsou zde chápány jako jeden z pilířů zakládajících jeho profesionalitu. Kniha je rozčleněna do osmi kapitol: učitelské vzdělávání a kompetence učitele, pedagogické znalosti učitele, znalost a další pedeutologické kategorie, pedagogická znalost jako výzkumné téma, diagnostikování pedagogických znalostí, výzkum pedagogických znalostí student, cesty rozvíjení pedagogických znalostí, poznatková báze učitelství. |
![]() |
CESTY PEDAGOGICKÉHO VÝZKUMUJosef Maňák, Vlastimil Švec (eds). (2005)Formát B5, 80 stran, 90,- Kč, ISBN 80-7315-078-6 V publikaci, která vznikla v Centru pedagogického výzkumu Pedagogické fakulty MU v Brně, najde čtenář otázky a odpovědi spojené se základními problémy pedagogického výzkumu a jeho zpracováním. Text poskytuje informace, které mohou posloužit zejména začínajícím badatelům jako příklad hledání účinné cesty k pedagogickému poznání (J. Maňák), podává úvod do problematiky kvalitativního výzkumu (V. Švec), poskytuje vhled do akčního výzkumu (T. Janík) a vysvětluje problémy spojené s projektováním a přípravou odborných pojednání (J. Němec). |
∓